Anna Daniuk notariusz Agnieszka Matusiak-Sylla notariusz Poznań

Kochanowskiego 8A/7
60-845 Jeżyce - Poznań

Cennik usług notariusza

Poniżej zamieszczamy krótką informację na temat kosztów związanych z dokonaniem czynności notarialnych.

Opłaty notarialne

Wynagrodzenie notariusza

Notariuszowi za dokonane czynności przysługuje wynagrodzenie. Wynagrodzenie to określone jest w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej.

Za wynagrodzenie należne notariuszowi odpowiadają strony solidarnie.

Oprócz wynagrodzenia należnego notariuszowi, przy znacznej liczbie czynności uiścić należy dodatkowo podatki i opłaty sądowe.

Podatki

Notariusz jest płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych i podatku od spadków i darowizn.

Podatek od czynności cywilnoprawnych pobierany jest przez notariusza od wszystkich podlegających temu podatkowi czynności dokonywanych w formie aktu notarialnego, natomiast podatek od spadków i darowizn tylko od umowy darowizny i nieodpłatnego zniesienia współwłasności

Ustawa z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz ustawa z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn określają szczegółowo, na kim ciąży obowiązek podatkowy przy poszczególnych czynnościach.

Opłaty sądowe

Notariusz pobiera również opłaty sądowe, które należy uiścić w przypadku dokonywania czynności, w związku z którymi w akcie notarialnym zawierany jest wniosek do sądu prowadzącego księgi wieczyste, na przykład o wpis własności, wpisanie w księdze roszczenia, czy wykreślenie hipoteki. Wysokość opłat sądowych określona jest w ustawie z dnia 28 lipca 2005 roku o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.